BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 1, 2010

Painted wallpaper

painted wallpaper? apa tu? bunyi macam pelik..selalunya wallpaper kita tampal2 kan, tapi yang ni cat. Idea ni tercetus hasil dari perkongsian ilmu oleh kak shidah. kak shidah yang tunjuk ajar macam mana nak buat dinding jalur2 ni.. saya memang sukakan konsep english tambah2 yang shabby.

maaflah gambar senget. upload dari handset



disebabkan terlalu suka dengan corak jalur2 ni, bawah tangga dengan ruang makan pun guna concept yang sama, cuma lain color je. 


ni pulak bawah tangga. suka sangat color dia. 

cara nak cat dinding ni ada dinyatakan dalam blog kak shidah. roughly cara dia mcmni
  • kalau base dinding cerah, tak mengapa kalau di cat kesemua dinding dengan base color dulu. tapi macam yang saya buat, saya cat separuh atas color soft orange, kat sebelah bawah pulak cat dengan antique white. Objective cat antique white kat sebelah bawah sebab mudah cat color lain nak lekat atas color yang cerah berbanding color cerah di atas color yang lebih gelap
  • lepas dinding bahagian bawah kering, guna masking tape dan ukur ikut saiz yang dikehendaki. pastikan masking tape betul2 menutupi dinding sebelum dicat. kalau tak, nanti hasilnya tak kemas. 
  • lepas je cat dah kering, tanggalkan masking tape dengan berhati2. 
### sedikit peringatan di sini. setelah try and error, masking tape brand unicorn memang the best. brand lain setakat ni akan tanggalkan cat yang sedia ada semasa proses penanggalan. mungkin sebab kesan adhesive dia terlalu kuat. masa tanggal kena la berhati2 dan dibuat perlahan2. kalau tak, cat asal akan tertanggal. 



                                      

0 comments: